Hermeneutikai káosz Párizsban
2024. augusztus 01. írta: Mártonffy Marcell Miklós

Hermeneutikai káosz Párizsban

A párizsi olimpia megnyitójának története igencsak szaftosra sikerült.

A nézők egyik fele felháborodott. Ezután a másik fele felháborodott azon, hogy az egyik felháborodott. Ezután az egyik fele felháborodott azon, hogy a másik fele felháborodott azon, hogy ők felháborodtak. A nézők egyik fele szerint a megnyitó súlyosan elítélendő, mert gyalázza a kereszténységet. A másik fele szerint a nézők egyik fele súlyosan elítélendő, mert kereszténygyalázást kiált ott, ahol az nincs. A nézők egyik fele szerint a másik fele súlyosan elítélendő, mert mentegetni akarja a súlyosan elítélendő megnyitót.

Ezután már csak annyi a kérdés: mi a halál folyik itt?

Nehéz rendet tenni egy olyan vitában, ahol a felek egyedül egy dologban értenek egyet: hogy a másikat aljas indokok vezérlik, és minden szava hazugság. Mindkettejük álláspontja büszkén felmutatott jelvény, amely valamilyen nemes erényt reprezentál. Az egyik oldal erénye, hogy a vallásgyalázást azonnal felismeri, és utolsó leheletéig harcol ellene hóban, fagyban, zivatarban; a másik oldalé, hogy őt nem téveszti meg a látszat, mert hisz’ ez csak egy Dionüszosz-ünnep volt, és az éleslátásán túl dicsérjük meg a jóhiszeműségét is, mert ő a világért nem vetemedne arra, hogy egy világméretű ünnepélyen blaszfémiát feltételezzen.

A két ellentétes narratíva mélyén két tény húzódik meg, amelyek éppen azért képesek két ellentétes narratívába rendeződni, mert az egyik az egyiket, a másik a másikat támasztja alá. Ezek:

  1. A művészeti vezető azt nyilatkozta, hogy nem állt szándékában a Leonardo-féle Utolsó vacsorát parafrazeálni, hanem – az olimpia antik eszményének megfelelően – egy mitológiai jelenetet láthattunk, Apollónnal, Dionüszosszal és társaikkal.
  2. A megnyitó egyes képkockái teljesen egyértelműen az Utolsó vacsorára utalnak.

Mivel az első egy empirikus adat, a második viszont csupán értelmezés, indokolni inkább az utóbbit szükséges. Értem, persze: bizonyára rengeteg festményen szerepel hosszú asztal és egy központi figura erőterében csoportosuló, egyenes vonalba rendeződő társaság. Csakhogy ez a kompozíciós séma a köztudatban egyetlen festményhez kötődik: Leonardo Utolsó vacsorájához. Ezután lehülyézni azokat, akik képesek voltak amazt belelátni, finoman szólva méltatlan. Inkább azt kellene megmagyarázni, miért nem kellett volna belelátniuk. (Jan van Bijlerttel és az ő Istenek ünnepe című képével meg ne jöjjünk, mert ennek létezéséről a legtöbbünk csak most, a megnyitó utáni kultúrkampf hevében értesült.) Summa summárum: a szervezőknek számolniuk kellett azzal, hogy a megnyitó sokakban idézi fel az Utolsó vacsora képét, és mivel nem hülyék, nyilván számoltak is vele.

De ha valakit nem győzött meg a fentebbi hermeneutikai okfejtés, akkor segíthet neki a kép közepén ülő duci hölgy, aki a mélyenjáró "THE NEW GAY TESTAMENT" kommentet fűzte az esethez:

Griffin Gulledge on X: "If there's any nail in the coffin on this debate,  maybe it is the woman in the middle,wearing the crown, posting on Instagram  about this being the “New

Ühüm.

Hadd ne kelljen magyarázni, hogy egy olyan rendezvényre, amelynek fontos eleme a kulturális különbségeket áthidaló integráció, az ilyen megosztó tartalom nem való. Van helye a tabudöntögetésnek, egy demokratikus államban még a provokációnak is - de másutt.

A megnyitó védelmezői többnyire két dologra hivatkoznak. Az egyik, hogy a paródia nemes művészi eszköz, mert szembesít, feltárja a dolog rejtett arcát, és ezzel magasabbrendű befogadói pozícióba emel minket. Ez igaz, csakhogy erre a művészi kalandra nem mindenki egyformán fogékony. Főleg, hogy a paródia befogadásához át kell törni az ízlés és az érzékenység jelentette gátakat, és sokaknál ezek a gátak elég erősek és stabilak (pláne egy vallási tárgyú mű esetében). A másik védekezés szerint itt az úgynevezett mondanivaló volt a lényeg - az elfogadás, a sokszínűség, satöbbi. Nos, ez sem működik, mert az elfogadás és a sokszínűség mellett csak elfogadó és sokszínű produkcióval lehet kiállni. Ez a megnyitó viszont éppen azért, mert provokatív, sokakat kizár a befogadásból, vagyis a maga nemében kirekesztő. Nem lenne célszerűbb, ha az üzenet megjelenítése is igazodna az üzenet tartalmához?

Igaz, akkor jóval kisebb lenne a háborgás, ami egyeseknek talán nem áll érdekében.

A bejegyzés trackback címe:

https://torvenyteleneszoszto.blog.hu/api/trackback/id/tr5818458611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása